Depuis 1989, je consigne ces petits faits et gestes que l'on reçoit au quotidien : " une tape sur l'épaule ", " un sourire ", " un salut ", un " ça va ", un "clin d'oeil, " une bise ", une façon de marquer le temps, de consigner l'immatériel sur un carnet de reçus où le souvenir de mes rencontres est laissé sur l'autocopiant carboné du reçu.
Voici le recit de l'une des traces laissées
"....Mon carnet de reçus voyageait avec moi, prenait le RER, effectuait le changement de ligne à Châtelet, là, dans un carrefour de couloirs, une dame en uniforme bleu me demande mon titre de transport. Après analyse des empreintes laissées par le compostage, elle me tend mon ticket en acquiesçant d'un hochement de tête. En guise de réponse, je lui lance:" Je vais vous faire un reçu " mettant la main dans ma poche intérieure de veste.
" Pourquoi un reçu ? ".
" Déjà dans un premier temps, ça prouvera à votre administration que vous avez fait votre travail ".Je lui explique brièvement que je consigne tout ce que l'on me donne, toutes ces petites choses qui remplissent notre vie. Avec ces quelques mots d'explication, je sens mon interlocutrice se détendre, un sourire éclaire son visage ; je la sens sortir de son uniforme. Un groupe de curieux nous entoure, essaie de comprendre la situation et est loin d'imaginer le rôle que nous tenons tous les deux. En enlevant le capuchon de mon stylo je lui lance :
"Je suis obligé de prendre votre nom."
" Madame quel est votre nom ? "
" Madame le Bris "Le cercle des gens autour de nous s'est agrandi et leur incompréhension est totale et attise un peu plus leur curiosité. Quelqu'un en civil est en train d'aligner une contrôleuse en uniforme ! Les rôles se sont inversés, son carnet de contraventions s'est transformé en carnet de reçus dans mes mains. Face au public et à la situation, elle se met à rire. Imaginez un peu le travail de cette dame, l'accueil qu'elle peut avoir à longueur de contrôle, les réflexions désagréables, les contestations, les justifications qui ne tiennent pas, les menaces et aujourd'hui elle rencontre quelqu'un qui va lui faire un reçu pour son travail et avec un sourire en plus. Cette situation surréaliste, je l'avais déclenchée à mon insu.
Je finis de remplir ma feuille, "reçu la somme de : un contrôle à la station Châtelet " le 3 décembre 1991 à Paris. Je signe et la lui donne. Elle range le précieux billet dans son sac en me remerciant et avant de disparaître dans l'un des couloirs qui nous fait face, elle me dit qu'elle va le faire voir à ses collègues. La scène s'est vidée de ses deux acteurs, le public a disparu. Je rentre…." (extraits: Mes carnets de reçus). Made 2000
Since 1989, from time to time, I have recorded gestures, phrases, or other actions encountered in my daily comings and goings-a hand on my shoulder, a smile, a greeting, a "How are you?", or a wink. Recording these spontaneous encounters is a way to mark time, to record an immaterial, unexpected experience like those that happen every day, anywhere , whether in a city or in a village, on the metro, or in a café.
I ask each person I encounter if I may give him or her a "receipt" of our exchange, which is recorded with a phrase on one page in my receipt book, which includes carbon paper copies. I give the original to the other person, and I keep the carbon copy for myself. The two pieces of paper are the only material traces of the exchange between us.
I am sending the two most recent "receipts" from this year: One from February 14, 2008, a receipt for a wink from Carmelina FROMON, and the other, on June 20, 2008, a receipt for a smile from Sylvie BERTHELOT.
The following is example of an explanation of an encounter I had in 1991:
My receipt book in hand, I was on the RER [regional rail line] one day, changing from one line to another at Châtelet [a train and subway stop in Paris], when, at an intersection of many hallways I came across a woman in a blue uniform who asked to see my ticket. After analyzing the imprints left on the ticket by the subway machine, she nodded her head and handed it back to me, acknowledging rather begrudgingly that I could continue on. As a kind of response, I shot back: "I'm going to give you a receipt," and I reached my hand into the interior pocket of my coat.
"Why a receipt?"
"First," I said, "that will prove to your administration that you are doing your job." I explain briefly that I like to acknowledge the things one gives me-all the little things that fill our lives. With a few more words of explanation, I sense that my interlocutor has relaxed a bit, and a smile now spreads across her face; She seems to move out of her uniform.
A group of curious onlookers has gathered around us, and they try to understand the situation but are far from imagining the roles we are both playing. I remove the cap of my pen, and say, "I really need to take down your name. . .Madame, what is your name?"
"Madame le Bris."
The circle of people around us has gotten bigger, and their incomprehension is total, which increases their curiosity. Someone in ordinary clothes is trying to do a ticket audit on someone in uniform. The roles are reversed, and the woman's book has become a receipt book in my hands. In confronting the audience and the situation, Madame le Bris breaks out laughing.Imaine for a moment this woman's work, the attitude she must maintain while checking people's tickets-the disagreable reactions, the resistance, the justifications that don't make sense, and the menacing threats - and then today she encounters someone who is going to give her a receipt for her work, and even with a smile. I had brought about this surreal situation without realizing it.
I finish filling out my receipt: "Received . . . the sum of: a ticket verification at Châtelet" on December 3, 1991, in Paris."
I sign it and give it to her. She puts the precious ticket in her bag and thanks me before dispappearing down one of the hallways that faces us. She tells me she's going to show it to one of her colleagues.
The two actors leave the scene, and the public disappears. I go back home. . ."(an excerpt from my receipt book). Made 2000.